2008-10-08

Bönder och hallonsorbet

Äntligen har mitt favoritprogram startat!! Jag tänker NATURLIGTVIS på Bonde söker fru. Kan inte släppa eländet och har följt det slaviskt från dag 1, säsong 1. Såg till att få kidsen i säng och kröp sedan upp i sängen med en burk nyinköpt ekologisk hallonsorbet och fjärrkontrollen tvärlåst på fyran. Den här säsongens bonna-dramatik verkar lovande. Om inte annat är det drägel-varning på Gay-Peter från Gottröra. Och eftersom han är lagd som han är känns det helt legalt att drägla lite också (eller hur, Nicklas?). Synd bara att Malin från Orsa inte kom med. Inte för att jag känner henne men det hade varit kul ändå!

Idag har jag haft en lång dag på jobbet. Två SFI-grupper samt min privatelev. Dagen har gått i grammatikens tecken. Grupp 1 (C-nivå) hade gjort ett omfattande kompendium med blandade grammatiska övningar vilket det sedan blev mitt jobb att gå igenom. Inget alltför komplicerat förutom avsnittet pronomen som satte myror i huvudet på de flesta. Eftermiddagsgruppen jobbade med ordföljd vilket är riktigt besvärligt för majoriteten som har svårt att hålla reda på placeringen av subjekt-verb-satsadverbial-objekt och liknande. Min pakistanske elev började rätt basic med en enkel text och repetition men han är högutbildad och frågar mycket och det gäller att kunna ge honom tillfredsställande svar på stundom ganska komplicerade frågor. Måste repetera min egen grammatik lite till känner jag. Har läst en hel del i mammas grammatikbok som jag lånat men det är ganska mycket som är svårt, alltså inte HUR man säger saker och ting utan VARFÖR. Men nu ska jag gå och lägga mig. Man blir rätt trött när man inte är hemma förrän klockan är nästan sex!

2 kommentarer:

Anki, mamma till 5... sa...

Hejsan!

Tack för din kommenter :-)
Jo tyvärr så är det ju så att även fast man tar bort blödningarna så har man ändå ägglossning= hormonrace, och PMS hör ju till.

Vilket spännande jobb du verkar ha...och tyvärr missade jag Bonde söker fru, tycker det är roligt att se på jag med.

//Anki

Mamma J sa...

Tänkte precis skriva samma sak som Anki skrev d v s vilket kul jobb du verkar ha!

Det där med VARFÖR låter mycket klurigt, man bara "vet ju"... ;)