2011-04-20

Storbritannien, 15-19 april - en liten summering!

Första arbetsdagen av sammanlagt två stycken den här veckan :) Härligt med ytterligare lite ledigt när vädret hotar med att bli så fint! Tänkte att jag skulle sammanfatta vår Englandsresa lite så här en dag efter hemkomsten!

Fredag 15 april

Vi åkte mitt på dagen med tåg till Arlanda. Allt gick smidigt och planet var i tid :) Vi landade i Gatwick på kvällen och blev hämtade med bil för vidare färd mot Henley-on-Thames. Det tar vanligtvis ca en timme men det var ganska mycket trafik och Samuel var hungrig så innan GPS:en letat fram en McD och den var uppäten så var klockan ganska mycket! Kan säga att det var en pojke som sov ganska gott den natten!

Lördag 16 april
Utflykt till Windsor blev det den här dagen! I Windsor ligger den brittiska kungafamiljens officiella residens som de bor i när de inte är i London. Vi började dock dagen med lite sightseeing i själva staden Windsor innan vi åt lunch - som för Samuels del bestod av en jätteburgare och massor med pommes frites! Efter lunch var det dags för själva slottet som verkligen var magnifikt och oerhört intressant! Tyvärr fick man inte ta kort inne men där fick vi se drottning Victorias dockskåp och docksamling (dockslott rättare sagt - wow!), magnifika salar med sablar och svärd upp till taknocken, gamla foton och tavlor. Stockholms slott, släng dig i väggen säger jag bara! Vi avslutade med St George´s Chapel innan vi återvände till Henley.

Jag och Samuel framför Windsor Castle
Väl där tog vi en promenad utmed Thames och tog en cider och cola på en liten uteservering. Såå skönt i kvällssolen och vilken otroligt pittoresk liten by!

Floden Thames
Här innanför bodde ex-Beetlen George Harrison.
Söndag 17 april

Den här dagen åkte vi till Bournemouthe på Englands sydkust som var en bilresa på ca 1,5 timmar. Det var strålande sol hela dagen och svensk sommarvärme. Folk till och med badade! Bournemouth påminde lite om rivieran - mycket folk, vacker strand, försäljare, uteserveringar och jippon. Väldigt fint var det iallafall! Vi gick mest omkring längs med strandpromenaden och till lunch blev det fish´n chips på en uteservering med utsikt över havet. Vi besökte även Bournemouth akvarium, åkte ett litet sightseeingtåg och åt glass!

Jag och Samuel på strandpromenaden i Bournemouth.

Måndag 18 april

London. Visserligen visste jag att det var långa köer till Londons attraktioner men att vi skulle behöve köa i 3,5 timmar för att komma in på Mme Tussauds hade jag väl inte riktigt räknat med... Nåväl, in kom vi till slut och även om jag personligen tycker det var synnerligen överskattat (lite som Eiffeltornet, been there liksom...) tyckte Samuel det var toppen, särskilt 4D-bion på slutet med superhjältarna som räddade London! Han gillade också att "träffa" Michael Jackson och James Bond :)

Lögn... Härifrån köade vi i ca 3,5 timmar!

Samuel och James Bond, alias Daniel Craig.
Efter Mme Tussauds blev det ett besök på leksaksaffären Hamleys och sedan såg vi lite kända Londonprofiler som Piccadilly Circus, Trafalgar Square, Big Ben och Westminster Abbey.

Piccadilly Circus

Samuel framför no 10 Downing street

Innan vi lämnade London tog vi en tur i the London Eye, världens största pariserhjul från vilket man kunde se större delen av London. Det var en fin avslutning på semestern och Londonbesöket.

Samuel och jag uppe i "the eye" med Big Ben och parlamentet i bakgrunden.

Big Ben och parlamentet i solnedgång.

Tisdag 19 april

Hemfärd. Planet hade avgångstid 09.40 så det blev tidig uppgång och färd mot Gatwick där vi åt frukost på McDonalds innan det var dags att boarda planet mot Stockholm. Väl där kom vi med ett tåg som gick strax före halv tre och i Ludvika var vi kl 18.00. Det var en ganska lång resa trots allt och lite trött var man allt. Samuel var iallafall oerhört nöjd med sin födelsedagspresent och det är ju huvudsaken!